TOIMINTA

Seuran tarkoitus on klassisen kitaramusiikin tunnetuksi tekeminen sekä koota yhteen toiminta-alueensa (eteläinen Kymenlaakso) kitaramusiikin esittäjät, harrastajat ja ystävät.

Seuran näkyvintä toimintaa ovat sen järjestämät konsertit. Solisteina ovat vierailleet Suomen eturivin kitarataiteilijat, Timo Korhonen, Jukka Savijoki, Seppo Siirala, Kari Äikäs, Jyrki Myllärinen, kitaraduo Pentti Hilden - Janne Lehtinen, Ismo Eskelinen, Juuso Nieminen, Janne Malinen, Mikko Ikävalko, Aleksi Rajala, Kari Vaattovaara, luuttu, Pentti Hilden, luuttu. Lattarikitaristi Jarkko Toivonen, Flamenco ryhmä Raul Mannola, Petri Kumela, Andrzej Wilkus, Rody van Gemert, Otto Tolonen, Antero Pellikka, Olli Hyyrynen, arkkiluuttu, Jonne Grans, Jarno Heikkilä, Duo Caldera (Agnieszka Terho & Juha Johansson), Patrik Kleemola sekä Lucio Dosso, Italia, Heiki Mätlik, Viro, Tallinn-Kitarakvartetti, Viro.

Seura järjestää yhteisiä jäseniltoja - koulutustapahtumia - kitarakursseja - esiintymistilaisuuksia jäsenilleen (kouluissa, kirjastoissa ym.) sekä matkoja konsertteihin.

OHJELMATARJONTAA

Seuralta on tilattavissa kitaramusiikkia erilaisiin tilaisuuksiin. Ohjelmistossa on soolo-, duo-, ja trioesityksiä. Lisäksi Beatles-musiikkia soittava bändi "Dr.Robert" on käytettävissä.

KITARASEURAN SYNTY

Kotkan kitaraseura on perustettu vuonna 1983. Aloitteentekijänä, koollekutsujana sekä perustajajäsenenä toimi kitaristi, Kotkan seudun musiikkiopiston kitaransoiton opettaja Tauno Lehvonen.

Kitaraseuran nimeä on käytetty Kotkassa satunnaisten kitaratapahtumien yhteydessä epävirallisesti jo elokuusta 1976 asti, jolloin idea seuran perustamisesta syntyi, otettiin tavoitteeksi, ja uskottiin sen toteutumiseen. Tuosta hetkestä ehti vettä jonkin verran Kymijoesta mereen virrata, kitarat soida, kynsiviiloja ja kielisatseja kulua, ennen kuin klassisen kitaran virallinen puolestapuhuja saatiin ankkuroitua satamakaupunkiin.

Rakkaus klassista kitaraa kohtaan, soittimen esille saaminen, ja pyyteetön halu sen perinteen eteenpäin välittämiseksi Etelä-Kymenlaaksossa, toimi innoittajana seuran perustamiseen. Vinkkejä ja toimintamallia antoivat Helsingin Kitaraseura (p.1950), ja Tampereen Kitaraseura (p. 1971).

Perustava kokous pidettiin Kotkan-seudun musiikkiopistolla 8.10.1983. Seuran ensimmäistä kautta hallinnoi: Tauno Lehvonen (puheenjohtaja), Hannu Torkkeli (sihteeri), Kimmo Toivakka, Marja Pietiläinen, ja varajäseninä Jouko Nikkinen ja Klaus Brax.

Varsinainen toiminta käynnistyi 27.11.1983, jolloin seuran puheenjohtaja Tauno Lehvonen soitti soolokonsertin Kymenlaakson maakuntamuseossa.

Kotkan Kitaraseura merkittiin yhdistysrekisteriin 20.2.1985.

LEHTILEIKKEITÄ VUOSIEN TAKAA